כשרות היום • ממתי צריך כשרות על מלח וסוכר בפסח?

אין צורך לכשרות לפסח [ובודאי לכל ימות השנה] למלח וסוכר, אני לא רוצה חס וחלילה לערער על מנהג ישראל שקונים אך ורק מלח וסוכר שיש בהם חותמת כשרות מהודרת לפסח [חוץ מהעזרה הכספית לועד ההשגחה.... אולי אפשר לכוון בזה לקמחא דפסחא.....]
הרב נחמיה רוטנברג 5 Comment on כשרות היום • ממתי צריך כשרות על מלח וסוכר בפסח?

מה 'הודה' הנכרי ששוחד על ידי הגרי"ט וייס כשבתו ברב באנטוורפן? • מה ענה הראב"ד הגר"ר בנגיס זצ"ל ליהודי שנכנס אליו בעורמה? אודות כשרות הסוכר • והקשר לאבותינו וסבותינו • הרב נחמיה רוטנברג בטור כשרות

אין צורך לכשרות לפסח [ובודאי לכל ימות השנה] למלח וסוכר, אני לא רוצה חס וחלילה לערער על מנהג ישראל שקונים אך ורק מלח וסוכר שיש בהם חותמת כשרות מהודרת לפסח [חוץ מהעזרה הכספית לועד ההשגחה.... אולי אפשר לכוון בזה לקמחא דפסחא.....]
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מה יכול להיות חמץ במלח או בסוכר, שצריך "כשרות לפסח"? שאלה זאת אני נשאל בחודש האחרון רבות. ראשית התשובה חד משמעית, אין צורך בכשרות לפסח על מלח וסוכר, מוצרים אלו טבעיים ואין להם אפשרות להתערב עם חמץ. אולם הייתי מבקש וממליץ  לקרוא עד סוף הדברים ולא להפסיק כאן.

אולי קצת היסטוריה, אחד המוצרים הראשונים שקיבל כשרות מיוחדת לפסח, מלבד יין ושמן זית המסורתיים, הוא הסוכר. הרב אליהו פרוש ז"ל, שהיה מנכ"ל העדה החרדית לפני חמישים שנה, החליט כי לא ניתן להסתמך על בעל המכולת שיפתח שק סוכר חדש לקראת פסח, והעדה פרסמה כי מאותה שנה יש לרכוש סוכר אך ורק בהשגחה מיוחדת לפסח. מישהו שתמה על ההוראה החדשה נכנס בעורמה אל גאב"ד העדה באותם ימים הרב זעליג ראובן בענגיס זצ"ל , ושאל האם אכן צריך השגחה מיוחדת לסוכר, והלה ענה כי אמנם הוא עצמו חושב שאין צורך, אך אלי' פרוש חושב שצריך.

סוג אחר של סוכר הצריך השגחה הוא קוביות הסוכר, הנפוצות יותר בחו"ל אך מיובאות גם לארץ. גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט ווייס שליט"א פרסם לפני עשרים שנה, כאשר פיקח על כשרות מוצרים עבור ביה"ד באנטוורפן, מאמר בו הוא מספר כיצד הצליח לשחד פועל במפעל לייצור קוביות סוכר באיטליה, עד שהודה לו שה'שומן הצמחי' בו מורכים את התבניות של הקוביות במפעל הוא בעצם שומן מן החי המזוקק בצורה כזאת, שמבחינה ביולוגית הוא נחשב לשומן צמחי, למרות שמקורו מן החי. באופן כללי יש לציין כי בעשור האחרון במוצרים רבים הפסיקו להשתמש בשומן מן החי.

ועתה אחזור לענין שבוא התחלתי והבהרתי כי אין צורך לכשרות לפסח [ובודאי לכל ימות השנה] למלח וסוכר, אני לא רוצה חס וחלילה לערער על מנהג ישראל שקונים אך ורק מלח וסוכר שיש בהם חותמת כשרות מהודרת לפסח [חוץ מהעזרה הכספית לועד ההשגחה…. אולי אפשר לכוון בזה לקמחא דפסחא…..] אני חושב שיש משהו יותר רציני ועמוק בזה שאנו לא כמו הדורות הקודמים.

אבותינו וזקיננו לא השתמשו באף מוצר מזון בפסח חוץ ממה שעשו והכינו בבית, לכן יש קבלה טובה של עם ישראל המדקדק במצוות לקנות לכל הפחות את כל מוצרי הפסח עם כשרות לפסח, ובודאי כשרות מהודרת שהיה משגיח שבדק וראה שאכן הכל התבצעה כהלכה. ואולי בזכות חומרות אלו נזכה לבער את החמץ מליבנו ויזכה אותנו ה' יתברך שלא ניכשל חס ושלום באיסור חמץ החמור. מכיוון שאנו מחמירים חומרה יתירה נזכה שלא ניכשל באיסור ודאי.

במאמר הבא נעסוק בשמפו והסבון, האם צריך כשרות לפסח על שמפו וסבון?

הרב נחמיה רוטנברג הוא ראש מערך הכשרות VK ועדת כשרות מהדרין בוינה אוסטריה



5 תגובות

מיין תגובות
  1. 5

    אומנם סוכר ומלח הם דברים טבעיים .אבל כיום חייבים כשרות מהודרת ,על הסוכר- צריך להקפיד שלא יארזו אותם בקירבת קמח,וכן הצינורות שבהם עובר סוכר ,והמייכלים יהיו נקיים מחשש חמץ.והמלח-צריך להקפיד שהמטחנה שטוחנת את גושיי המלח יהיה נקי גם כן מחשש חמץ,שכן לפני כחמש שנים ,טחנו את המלח באותה מטחנה שטחנו בה לחם ,והמשגיח של הרב לנדא שהקיר את אותה מכונה ,ומיד פסל את כל התוצרת,ובאמת אותה שנה לא היה בשוק מלח דק בהכשר הרב לנדא ,אלא מלח גס בלבד.

  2. 4

    אין לכם מושג מה זה השגחה על פועלים שנכנסים ואוכלים לחם ופיתות במפעלים

  3. 3

    שלום כבוד הרב
    בהחלט שצריכים השגחה לפני כמה שנים היה סיפור עם המלח שולחן שהיה כשר לפסח והורידו אותם מהמדפים ממש לפני פסח והסיפור היה כך היגיע למפעל של המלח משגיח שעובר בין המפעלים וראה מכונה שטוחן את המלח והמכונה היה מוכר לו ממקום אחר הוא שאל את צוות המפעל מאיפה המכונה הם אמרו לו שלא מזמן קנו אותו מתחנת קמח מסויימת ושאל איך ניקו את המכונה אמרו שניקו אותו עם קומפרוסור אויר עכשיו תחשבו למה צריכים השגחה לכל דבר

  4. 2

    הרב רוטנברג
    אולי אתה יודע איך גודל סוכר על עץ או על אדמה?

    אז פשוט תבדוק בויקיפדיה

    סוכר הוא דבר מעובד
    ששמעבדים סלק או מקני סוכר

    אז אני מגלה לך שהרבה משפחות לא משתמשים כלל עם סוכר בפסח.
    וכן היו כבר כמה פעמים שטחנו הסוכר במטחנה של קמח וכן בשקים של קמח

    אז איך אצה מדבר לפני שתבדוק

  5. 1

    ע' בשו"ת נודע ביהודה (תנינא או"ח סי' עב) ותבין למה סוכר צריך הכשר.